TJÄNSTER

  • KOSTRÅDGIVNING


    VI jobbar efter en individplan där vi ser till att alla människor är olika och behöver olika råd och vägledning. Vi står fria från mirakeldieter och löften om snabba resultat. Vi jobbar med samtal och vägledning. Allt bygger på att kunden själv blir en del av sin egen plan. Vi tror på ”kilokalorier in-kilokalorier ut”, det vill säga: att man ska göra av med mer energi än man stoppar i sig och fokusera på vad man äter. Tänka ”bra och dåliga livsmedel ”

    Att ändra sina levnadsvanor tar tid, därför jobbar vi med både långsiktiga och kortsiktiga mål. Vi går igenom fördelar och nackdelar med olika sätt att tänka kost. Kunden ska lätt kunna applicera vår idé och kostplan utifrån sin egen vardag.Hur vill du leva resten av ditt liv?

    För att lyckas med sin viktned-/uppgång krävs tre bitar: Kost, Motion, Tanke.

    Kost:
    Hur ser kundens vanor ut i dag? En kostregistrering.görs under fyra dagar Vad är kundens svårigheter och hur tog sig kunden hit? Tillsammans hittar vi en målplan för hur man når nya kostvanor Gamla Kvarn Hälsa ger kunden en kaloriplan att följa med handfasta råd o tips

    Motion:
    Vi går igenom kundens motionsvanor och börjar arbeta därifrån Kunden ska själv, med vår hjälp, hitta tillfredställande sätt att motionera Tillsammans hittar vi vägar mot en sund balans: vad är vardagsmotion och vad är träning? Uppnå en tränings-/motionsrutin och ett program för detta

    Tanke:
    Det är många gånger mentalt och psykiskt en berg-och-dalbana att gå ner/upp i vikt. Mycket händer i kroppen och knoppen. Här jobbar vi med samtal och coachning. Att jobba med mentala målbilder och få stöttning är viktigt, särskilt efter en tid, då många ger upp när viktkurvan planar ut.


  • FÖRELÄSNINGAR


    Från sjuk till Berlin

    En motivations föreläsning där åhörarna får följa min resa från 5 år och vasaloppet till svårt sjuk och resan tillbaka. Vägen och drömen mot Berlin Maraton.

    Kost för Hälsan: 2 delar eller 1 lång föreläsning 90 min

    ( Antiinflamatorisk kost) Kost som faktiskt har bevisad effekt på hälsan och nu pratar vi inte dieter som 5-2 eller lchf. Vi pratar naturlig mat.

    (Diabetes kost ) Kost som bevisligen hjälper personer med diabetes två och även kan få personer med typ 2 diabetes att minska eller till och med sluta med sina mediciner.

    Kost för prestation: Finns om basic eller avancerad. Lunch föreläsningar finns bara på basic nivå skulle annars bli alldeles för långa då den normalt ligger på 90-120 min med frågor. Lunch varianten går vi bara på ytan.

    ( Äter du dig stark eller tar du genvägen ) I dag lägger vi ner massor av pengar på häftiga träningsprylar och snygga kläder. Men glömmer den viktigaste faktorn för vår träning, nämligen motorn kroppen. Hur många känner inte igen sig i tanke sättet, Nu har jag varit duktig nu är jag värd en Pizza ?

    Vad behöver vi för mat under dagen och när o vad ska vi äta före efter o under träning. Vad gör kolhydrater, Proteiner, fett för nytta (enkel variant)

    På avancerad nivå går vi in på vad proteiner och kolhydrater är och faktiskt gör med kroppen. vad och om vi behöver tillsätta med kost tillskott.

    ”Bra mat i dietdjungeln” Grund föreläsningen är 120 min med frågor men som lunch föreläsning så delar vi upp den i två delar. Går även att köra som 60 min. Kost trender/ dieter & andra delen Naturlig mat.

    Här går vi igenom kost trender och dieter, Samt vad är bra och naturlig mat. slår håll på myter som att kolhydrater är socker, fett är farligt osv,


  • PT-LÖPNING


    Jag erbjuder, Indviduellt eller i grupp:

    – Core/funktionell styrketräning

    – ”Personlig” träning i core och konditionsbaserad träning
    – Träning och coachning efter egna önskemål
    – Målrelaterade träningsupplägg i fotboll, core, kondition, vikt
    – Målvaktsträning/fotbollsträning, personlig eller i grupp
    – Utbildad löpcoach erbjuder träning indviduellt eller i grupp

    Grundtanken med core-träning är att bygga upp styrka, stabilitet och balans, som kan användas när vi behöver den som mest. Ryggen och magen är involverade i många tunga uppgifter i vardagen och en stark mage och rygg är därför en stor fördel för att undvika och förebygga skador.

    Core-träning är en typ av funktionell träning med betoning på kroppens mittendel. Genom att träna mage, rygg och bäcken, som är kroppens centrum för balans och rörelse, kan man underlätta i positioner som utsätter kroppens mittendel. Speciellt utsatt är man i yrken som involverar obekväma ställningar och rörelser.

    Bra för utsatta yrken

    I en amerikansk studie har man visat på goda resultat med Core-träning för personer i utsatta yrken. I USA finns nära 1 miljon brandmän. Under 2005 ådrog sig 88 500 brandmän skador under tjänst. Brandmän är i en speciellt utsatt situation när det gäller tunga lyft, snabba rörelser och att utsätta ryggen för belastning. Studien visade en skademinskning med 42 % jämfört med en tidigare kontrollgrupp under en 12 månadersperiod. Brandmän är inte ensamma om besvärliga ställningar och lyft, det finns många andra yrkesgrupper som har precis samma nytta av core-träning.

    Fördelar med Core-träning

    Den största fördelen med core-träning, förutom den skadeförebyggande effekten, är enkelheten. Core-träning kan i princip utföras var som helst, såväl hemma som på gymmet. Redskap som brukar användas är Pilatesboll eller en mjuk träningsmatta.

    Hälsobringade effekter av core-träning

    – Smidigare kropp
    – Bättre hållning
    – Ökad fettförbränning
    – Skadeförebyggande
    – Ökad styrka